Het mentale welzijn van je kinderen

We hoeven het jou niet te vertellen: ook kinderen hebben het behoorlijk moeilijk in deze vreemde tijden. Ze mogen grootouders niet meer knuffelen, verjaardagsfeestjes worden geannuleerd en sommigen moeten zelfs af en toe een mondmasker op. Wij helpen je om het mentale welzijn van jouw kinderen gezond te houden met enkele handige tips.

Tip 1: verminder afstand, verhoog contact

Fysiek moeten we onze afstand van elkaar bewaren. Maar dat wil niet zeggen dat we geen sociaal contact kunnen onderhouden. Ook voor kinderen is het belangrijk dat ze zich niet geïsoleerd en alleen voelen. Het gezegde luidt dat er niet zoiets bestaat als slecht weer, maar enkel slechte kleren. Laat je kinderen dus ook tijdens wat minder warme of zonnige dagen met vrienden ravotten in het bos of in de speeltuin. Organiseer ook regelmatig eens een videocall met vrienden en familie. En herontdek hoe leuk het is om samen brieven te schrijven.

Tip 2: bouw originele ontspanningsmomenten in

Zelf zal je het ook al ondervonden hebben: het is niet omdat jullie nu meer thuisblijven, dat jullie als gezin ook meer ontspannen zijn. Het is druk in huis. Veel mensen combineren thuiswerk met een huishouden en de zorg voor kinderen. De onzekere situatie weegt bovendien op ons, en kinderen reageren op de stress die hun ouders voelen. Vermijd stress bij kinderen en meltdowns bij jezelf, en focus voldoende op ontspanning. Organiseer een schattenjacht in huis, picknick eens in de living of volg samen met je kinderen yoga via de webcam.

Tip 3: toon begrip voor gevoelens en maak tijd voor een gesprek

Net zoals jij zit ook je kind met vragen over de crisis. Maar kinderen beschikken niet over de communicatiemiddelen die wij als volwassenen onder de knie hebben. Maak daarom tijd om te praten. En verzeker je kind dat het normaal is wanneer het zich teleurgesteld, boos, verdrietig, angstig, ongerust of overweldigd voelt. Benoem die gevoelens of duid ze aan via emoji’s wanneer je kind ze zelf niet kan benoemen. Stel open in plaats van ja-nee-vragen. Bijvoorbeeld, “Hoe voel jij je vandaag? Wat denk jij over corona?”. Beantwoord ook eerlijk en eenvoudig de vragen die je kind heeft, zonder je kind onnodig bang te maken.

communiceren

Tip 4: kijk samen positief naar de toekomst

Sluit elk gesprek positief af. Benadruk die dingen die wel goed lopen tijdens de crisis. Misschien sta je nu – zonder file – wel op tijd aan de schoolpoort? Of misschien hebben jullie meer qualitytime als gezin? En kunnen jullie langer slapen? Kijk ook met een positieve blik naar de toekomst. Maak een lijstje van alle dingen die jullie samen willen doen wanneer de crisis voorbij is. Onthoud dat jouw positieve ingesteldheid afstraalt op je kinderen.

Tip 5: creëer structuur en zet in op motivatie

Wanneer je kinderen wat ouder zijn of wanneer ze het moeilijk hebben met schoolwerk, dan kan het een uitdaging zijn om hen gemotiveerd te houden. Creëer daarom ook thuis zoveel mogelijk structuur. Zorg dat jullie elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan en dat je kind zich aankleedt, ook al gaat het die dag nergens heen. Weet ook dat kinderen op school zich niet langer dan 50 minuten kunnen concentreren. Bouw dus regelmatig ontspanning in en geef je kind voldoende schouderklopjes. Zorg dat jullie ook regelmatig contact (mail, school-app, telefoon) onderhouden met de leerkracht. Beschik je niet over de nodige digitale mogelijkheden? Of heb je te weinig tijd, kennis of energie om je te kunnen bekommeren over het schoolwerk? Zoek op tijd samen met je kind en de school naar een oplossing.

buitenspelen

Tip 6: zorg voor voldoende beweging en gezond eten

Voor jullie mentale gezondheid is het ook belangrijk om voldoende te bewegen en gezond te eten. Er komt tijdens het sporten namelijk niet alleen endorfine (het gelukshormoon!) vrij in onze hersenen, bewegen is ook een ideale afleiding van negatieve gedachtes. Ga daarom eens een eindje joggen terwijl je kind naast jou fietst. Of doe eens gek en ga samen rolschaatsen. Of maak elke dag op een vast tijdstip een wandeling terwijl jullie bijpraten. Gezonde voedingstoffen zoals vezels, antioxidanten en vitamines geven lichaam én geest de hele dag voldoende energie. Leer je kind wat gezonde ingrediënten zijn door samen te koken of door grappige groentegezichtjes te creëren op een bord. Creatief en gezond!

Vond je dit interessant?

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: