Wat is de oorzaak van ochtendmisselijkheid?

Eigenlijk is de oorzaak van ochtendmisselijkheid niet zo goed bekend. Men legt vaak het verband met de hogere dosis aan hormonen. Dat gaat vooral over het zwangerschapshormoon hCG (daarop is je zwangerschapstest gebaseerd) en de oestrogenen. Maar dat verklaart ochtendmisselijkheid nog niet helemaal.

Er bestaan natuurlijk veel graden van zwangerschapsmisselijkheid en -braken. Het kan ook zwaar op je wegen. Zeker als je veel moet overgeven, of als je de hele dag misselijk en vaak ook erg vermoeid bent.

Heb jij je Startbedrag al aangevraagd? Je hebt recht op € 1.144,44 voor je kindje.

Startbedrag aanvragen

Wanneer loop je meer risico op ochtendmisselijkheid?

  1. Ochtendmisselijkheid en braken komen vaker voor bij grotere placenta’s zoals in een tweelingzwangerschap. In sommige gevallen kan een maagontsteking de oorzaak zijn.
  2. Ook psychische factoren zoals stress en een misschien onbewust tegenstrijdige houding tegenover zwangerschap en moederschap kunnen soms een rol spelen.
  3. Was je voor je zwangerschap misselijk bij het nemen van de pil? Ben je makkelijk wagenziek of heb je vaak migraine? Dan loop je ook een hoger risico op ochtendmisselijkheid. Daarnaast speelt een zekere familiale factor een rol.
  4. Het komt vaker voor (1,3 keer meer!) als je een meisje draagt. En lekkerbekken zien ook meer af…
  5. Men zegt vaak dat ochtendmisselijkheid bij een 2e of een 3e baby erger is en langer duurt dan bij een eerste zwangerschap. Studies bevestigen dat. Van de 50.000 onderzochte vrouwen gaf 25% aan dat de misselijkheid en het braken minder erg was, 25% dat het vergelijkbaar was en 50% dat de misselijkheid sterker was. Een mogelijke uitleg kan zijn dat een 2e kind gemiddeld zwaarder is, en dus ook een grotere en beter functionerende moederkoek of placenta heeft. En hoe beter de placenta, hoe meer hormonen er in het begin vrijkomen…

Praktische tips bij ochtendmisselijkheid

1. Voeding

  • Eet rustig, neem je tijd, en eet liever veel kleine maaltijden zodat je maag nooit te leeg of te vol is. Eet iets in bed voordat je opstaat (lief kijken naar je partner om je iets te brengen kan helpen).
  • Kies voor (koude) proteïnerijke (eiwitrijke) snacks in plaats van te veel koolhydraten (suikers, zetmeel). Bijvoorbeeld: noten en zaden (vooral in amandelen zitten veel eiwitten), yoghurt of kwark, quinoa met appel (en een vleugje kaneel, als je dat kan verdragen), Brinta of havermoutpap, sojamelk, karnemelk en magere melk, kaas. Avontuurlijk? Probeer eens een toast met avocado en hummus.
  • Koude en bruisende dranken verdraag je meestal beter.
  • Ontdek zelf wat je makkelijk verdraagt: koffie of al te pikant, geurig, vettig, zuur en heel zoet voedsel verdraag je vaak moeilijker. Zuig regelmatig op een pepermuntje of een gembersnoepje.

2. Vermijd prikkels

  • Vermijd bruuske bewegingen, maar ook muffe kamers, voedselgeuren of parfums. Poets regelmatig je tanden – best niet op een nuchtere maag – en spoel je mond. Maar het kan zijn dat je juist door je tanden te poetsen sneller misselijk wordt, omdat je speekselklieren dan actiever worden. Dat moet je zelf testen.
  • Stop eventueel even met het innemen van je ijzersupplementen en neem je zwangerschapsvitamines (foliumzuur) ’s avonds in.

3. Neem eventueel medicatie

  • Veel behandelingsmethoden helpen, omdat het placebo-effect bij ochtendmisselijkheid erg groot is. Vertrouw je op acupunctuur, acupressuur of het dragen van een polsbandje en het helpt? Perfect.
  • Je arts kan je ook veilig en met enig succes vitamine B6, al dan niet in combinatie met een antihistaminicum of andere modernere antibraakmedicatie, voorschrijven. Dat laat meestal toch toe je normale leven te hernemen.

4. Rust

  • Neem af en toe rust en doe indien mogelijk een middagdutje als je voelt dat je daar behoefte aan hebt. Hoe meer uitgerust, hoe minder last van de misselijkheid.

Wil je graag nog wat tips? Wij maakten een handige video met onze partner Mama Baas.

Uitzonderlijke proporties

In eerder uitzonderlijke gevallen (bij 0,5 tot 2% van de zwangere vrouwen), neemt het zwangerschapsbraken uitzonderlijke proporties aan. Ze kunnen dan niets meer binnenhouden en braken gewoon alles weer uit. Dit fenomeen noemt men hyperemesis gravidarum.

Symptomen zijn: uitdroging en gewichtsverlies, weinig plassen, een fruitig ruikende adem. Laat het zeker niet zo ver komen en ga op tijd naar een arts!

Checklist: wanneer moet je zeker naar je arts?

Twijfel niet om naar je (huis)arts te gaan wanneer je:

  1. Al 24 uur of meer bijna niets gegeten of gedronken hebt, en wat je eet of drinkt komt er gewoon weer uit.
  2. Urineproductie sterk verminderd is en je urine veel donkerder is dan normaal.
  3. Afvalt in plaats van dat je aankomt.
  4. Elasticiteit van je huid is afgenomen. Als je met je duim en wijsvinger de huid op de rug van je hand pakt, veert die langzamer terug dan normaal.
  5. Heel vaak overgeeft (meer dan 3 keer per dag). Bij extreme ochtendmisselijkheid kan je wel 10 tot 30 keer op een dag overgeven.
  6. Duizelig bent of zelfs flauwvalt.
  7. Verward bent. Verwardheid kan een symptoom zijn van uitdroging. Daarom is het belangrijk dat ook jouw partner goed oplet. Zo kan hij of zei de huisarts of verloskundige contacteren als hij of zij denkt dat de misselijkheid en het braken uit de hand lopen.
  8. Niet meer in staat bent om goed te functioneren. Je bent te slap om staand te douchen, om de trap op en af te lopen, of om zelfs maar uit bed te komen.

Tip: In Nederland bestaat er een steunpunt voor vrouwen met extreme ochtendmisselijkheid of hyperemesis gravidarum. Meer info vind je op www.steunpunthg.nl.

5 mama’s geven tips tegen ochtendmisselijkheid

Kaat

Tegen de misselijkheid helpt voor mij alleen mango. Pillen niet. Primpéran schreef de dokter me voor, maar dat doet het dus niet. Ik moet ook zuur eten vermijden, zoals tomaten. Ik ben wel echt heel erg misselijk. Bij mij is het geen ochtendmisselijkheid, maar gewoon ‘misselijkheid’. Eén voordeel: ik weet zeker dat het leven in mijn buik er nog steeds is. Zo kan ik mijn kwaaltjes goed relativeren. Dat blijf ik herhalen tegen mezelf als een mantra, wanneer ik voor de honderdduizendste keer boven het toilet hang. ‘Mama ziek’ zijn de meest voorkomende woorden in mijn zoontje zijn woordenschat.

Hanne

Het hoort erbij, dat lees ik overal, maar dat maakt het er niet leuker op. Ik heb sinds kort dagelijks een afspraak met de badkamervloer. Ik zit er uit pure noodzaak omdat staand overgeven bijzonder veel richtingsgevoel vraagt. En omdat ik dat niet heb, zet (en leg ook) ik mij er bij neer. Ik ben namelijk een van de zovele vrouwen die tijdens hun zwangerschap geteisterd wordt door misselijkheid. Nu, bij the lucky ones onder de zwangere vrouwen heet het kwaaltje der kwalen ochtendmisselijkheid. Maar er schijnt iets mis te zijn met mijn bioritme, want ik heb er de hele dag door last van. En ook overal… Op het werk, thuis, bij mensen op bezoek, uit eten, op feestjes… name it. En geloof me vrij, het went niet. Gelukkig zijn mijn collega’s tegenwoordig zo lief al een glaasje water klaar te zetten als ze mij richting sanitair zien spurten.

Nuria

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik de eerste drie maanden last gehad van misselijkheid en appelflauwtes. Ik had droge beschuitjes op mijn nachtkastje staan die ik voor ik opstond opat. Voor de appelflauwtes had ik altijd een potje druiven mee.

Nabila

Rust, rust en rust. Op het moment zelf kon ik dat ook niet aanhoren, maar ik had het beter wel gedaan. Er is niets mis met een hele dag voor de televisie hangen en Netflix kijken. Zorg er gewoon voor dat de televisie niet te ver van het toilet staat.

Wenke

Bij mij hielp gember. Ik heb heel veel Canada Dry gedronken, daar zit ook gember in.

Deze onderwerpen vind je wellicht ook leuk

Vond je dit interessant?

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: