Uitbetalingsactoren

Wat is het verschil tussen de 5 uitbetalers?

Er is géén verschil tussen de uitbetalers voor wat betreft de uitbetaling van je toegekende bedragen binnen het Groeipakket. Elke uitbetaler betaalt hetzelfde bedrag uit. Het verschil zit wel in de bereikbaarheid en de snelheid waarmee elke uitbetaler antwoordt op jouw vragen. Bij MyFamily zijn we bereikbaar via loketten bij jou in de buurt, via telefoon, e-mail en videochat. Binnen de 24 uur krijg je een helder antwoord, in mensentaal.

Je mag volledig zelf je uitbetaler van het Groeipakket kiezen. Let wel: je keuze geldt voor 1 jaar, daarna ben je opnieuw vrij een nieuwe uitbetaler te kiezen.

P.S.: Wil je graag een overzicht van de verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel? Dat kan via deze pagina.

Vond je dit interessant?

Hoe kan ik bij jullie terecht?

Wij zijn maximaal bereikbaar voor jou en je gezin. Je kan ons bereiken via info@myfamily.be (je krijgt een antwoord binnen de 24 uur) of 03 221 08 11 (maandag 8u-18u, dinsdag 8u-20u, woensdag en donderdag 8u-18u, vrijdag 8-16u). Wil je liever iemand spreken in persoon of via videochat? Dat kan voorlopig enkel op afspraak. Bel ons even, dan leggen we onze agenda’s naast elkaar.

Vond je dit interessant?

Waar kan ik mijn dossier inkijken?

Heb je een Belgische identiteitskaart? Dan kan je makkelijk en veilig inloggen op ons online portaal. Vind je de informatie die je zoekt niet terug? Contacteer dan een van onze Groeipakketcoaches, zij helpen je graag verder.

Vond je dit interessant?

Startbedrag

Ik ben zwanger, hoe vraag ik het Startbedrag aan?

Je kan jouw Startbedrag hier tijdig aanvragen. Wij brengen daarna alles in orde. Het Startbedrag bedraagt € 1.144,44. Vanaf 2 maanden voor de vermoedelijke geboortedatum van jouw kindje ontvang je jouw centen op de rekening.

Beval je in het buitenland?

Ook dan onderzoeken wij graag je recht op het Startbedrag! Je kan de voorwaarden hier nalezen, of stuur ons even een e-mail via info@myfamily.be dan kijken wij het voor jou na.

Vond je dit interessant?

Wat als mijn zwangerschap anders loopt dan verwacht?

Als je je kindje vroegtijdig verliest na een zwangerschap van minstens 180 dagen, kan je ook een Startbedrag ontvangen. Je kan bij de bevolkingsdienst van je gemeente een akte van aangifte van een levenloos kind opvragen. Bezorg ons deze akte.

Wanneer je al een Groeipakket ontving voor je kind, betalen we dat tot en met de maand van overlijden.

Vond je dit interessant?

Wat is het verschil tussen Startbedrag, geboortepremie of kraamgeld?

Het Startbedrag is in Vlaanderen de nieuwe naam voor kraamgeld of geboortepremie. In Brussel en Wallonië spreken we nog steeds over kraamgeld of geboortepremie.

Eigenlijk betekenen ze allemaal hetzelfde: het bedrag dat je ontvangt voor de geboorte van je baby om hem of haar een goede start te geven.

Vond je dit interessant?

Hoe vraag ik een Startbedrag aan voor mijn geadopteerd kindje?

De persoon die het kindje adopteert, vraagt het Startbedrag Adoptie aan. Adopteer je alleen? Bezorg ons dan de nodige documenten. Zijn er twee personen die het kindje adopteren? Doe dan samen de aanvraag aan de hand van het verzoekschrift tot adoptie. Je mag ons in dit geval een kopie van het verzoekschrift tot binnen- of buitenlandse adoptie doorsturen. Lees meer over het Startbedrag Adoptie.

Vond je dit interessant?

Groeipakket

Waaruit bestaat het Groeipakket?

Het Groeipakket bestaat uit:

  • Het basisbedrag: € 166,46
  • De schoolbonus: € 20,81 (0-4 jaar), € 36,41 (5-11), € 52,02 (12-17) en € 62,42 (18-24)
  • Eventuele toeslagen, als extra ondersteuning:
  • Zorgtoeslag voor weeskinderen, pleegkinderen, kinderen met een ondersteuningsbehoefte
  • Sociale toeslag voor kinderen uit gezinnen met lagere inkomens
  • Participatietoeslag voor kinderen die naar de kinderopvang gaan of onderwijs volgen.
    • Kinderopvangtoeslag, Kleutertoeslag, Schooltoeslag

Wil je alle details nalezen? Alle informatie vind je terug op deze pagina.

Vond je dit interessant?

Hoe kan ik een attest van het Groeipakket ontvangen?

Je kan heel snel en makkelijk een attest bij onze Groeipakketcoaches opvragen. Dit doe je door ons een mail te sturen naar info@myfamily.be of door te bellen naar 03 221 08 11. Vind nog meer manieren om ons te contacteren.

Vond je dit interessant?

Wie ontvangt het Groeipakket?

Het Groeipakket wordt uitbetaald aan de ouder(s) of de opvoeder(s) van het kind. Woont de jongere alleen? Dan ontvangt hij of zij zelf het Groeipakket.

Ben je in het bezit van een vonnis dat het Groeipakket toewijst aan één persoon, of is er sprake van exclusief ouderlijk gezag? Bezorg ons snel een kopie via info@myfamily.be. Vergeet zeker niet je dossiernummer of rijksregisternummer te vermelden. Dan zorgen wij ervoor dat het Groeipakket op de juiste manier betaald wordt.

Vond je dit interessant?

Wanneer ontvang ik het Groeipakket?

Ten laatste op de 8ste van elke maand staat het Groeipakket op je rekening. Het bedrag dat je krijgt is eigenlijk het Groeipakket van de vorige maand. Een voorbeeld maakt het vast duidelijker: ten laatste op 8 mei krijg je het bedrag voor april. We voorzien elke week een extra betalingsdag. Zo kan jij eventuele achterstallige centjes toch snel kan ontvangen.

Betaalt MyFamily jouw Groeipakket? Dan kan je snel en eenvoudig je betalingshistoriek bekijken via ons online portaal. Je kan inloggen op je eigen digitale dossier en daar de nodige informatie raadplegen.

Heb je graag een overzicht van onze maandelijkse betalingen? Neem een kijkje op de pagina met uitbetalingsdata.

Vond je dit interessant?

Ik wil het Groeipakket op een (ander) rekeningnummer ontvangen. Wat moet ik doen?

Heel eenvoudig. Je vult het juiste formulier in en bezorgt ons dat ingevuld terug. Dat kan per mail naar info@myfamily.be of per post naar MyFamily, Brouwersvliet 4 bus 3, 2000 Antwerpen. Vind hier het juiste formulier:

  • Je ontvangt als enige ouder het Groeipakket.
    Wil je jouw Groeipakket voortaan op een bankrekening krijgen? Gebruik dan dit formulier.
    Wil je het rekeningnummer wijzigen? Dan gebruik je dit formulier.
  • Je ontvangt samen met de andere ouder het Groeipakket.
    Willen jullie het Groeipakket voortaan graag op een bankrekening krijgen? Gebruik dan dit formulier.
    Willen jullie het rekeningnummer wijzigen? Dan gebruik je dit formulier.
  • Je woont in het buitenland en wil jouw Groeipakket op een buitenlands rekeningnummer krijgen.
    Vul dit formulier in en laat het ook door je financiële instelling ondertekenen.

Niet zeker welk formulier je moet gebruiken? Vraag het aan onze Groeipakketcoaches, zij helpen je graag.

Heb je een ander formulier nodig? Neem dan zeker een kijkje op onze formulierenpagina.

Vond je dit interessant?

Ik moet Groeipakket terugbetalen maar heb het geld daarvoor niet. Wat moet ik doen?

Geen zorgen. Je kan een afbetalingsplan aanvragen. Als je het financieel even moeilijk hebt, dan kan je het bedrag in stukjes terugbetalen. Stuur een mailtje naar info@myfamily.be. Vermeld in het onderwerp ‘aanvraag afbetalingsplan’ en vermeld in de e-mail zelf je dossiernummer of Rijksregisternummer. Samen vinden we een oplossing.

Vond je dit interessant?

Ik wil mijn nieuw adres doorgeven. Waar kan ik dat?

In principe hoef je hier niets voor te doen. Zodra de gemeente je adres wijzigde en de wijkagent bij jou is langs geweest, krijgen wij deze gegevens automatisch door via de Kruispuntbank.

Verhuis je naar het buitenland of woon je al buiten België? Dan contacteer je ons best even. Samen zoeken we uit wat de gevolgen zijn voor je Groeipakket.

Vond je dit interessant?

Ik verhuis naar Wallonië, Brussel of naar het buitenland. Moet ik dit laten weten?

Ja! Als je samen met je kinderen uit Vlaanderen vertrekt, dan heb je geen recht meer op het Groeipakket.

Verhuis je naar een andere regio in België? Dan stuurt MyFamily je dossier door naar:

Als je verhuist naar het buitenland, dan volg je de wetgeving die daar van toepassing is. Verwittig ons tijdig van je verhuis. Zo voorkom je vervelende terugvorderingen of inhoudingen op je kinderbijslag in het buitenland.

Vond je dit interessant?

Ik ben nieuw in Vlaanderen. Heb ik recht op Groeipakket?

Elk kind dat in Vlaanderen woont (en er gedomicilieerd is), heeft recht op een Groeipakket. Kinderen zonder de Belgische nationaliteit, moeten een geldig verblijfsrecht voorleggen. Lees er meer over op myfamily.be/groeipakket.

Vond je dit interessant?

Ik kom uit het buitenland, maar de gemeente kan me nog geen verblijfskaart geven. Krijg ik het Groeipakket?

Begin bij het begin: vraag alvast je Groeipakket aan. Vaak geeft de gemeente jou dan toch een digitaal verblijfsdocument via e-mail. Bezorg ons dit document via info@myfamily.be. Wij kijken daarna wat de volgende stap is.

Heb je de nationaliteit van een land binnen de Europese Unie? Dan moet je ons niets bezorgen. Na je aanvraag voor een Groeipakket, controleren wij jouw verblijfsrecht in de Kruispuntbank (het Rijksregister).

Vond je dit interessant?

Ik kom uit het buitenland, maar de gemeente kan me nog geen verblijfskaart geven. Krijg ik het Startbedrag?

Begin bij het begin: vraag alvast je Startbedrag aan. Vaak geeft de gemeente jou dan toch een digitaal verblijfsdocument via e-mail. Bezorg ons dit document via info@myfamily.be. Wij kijken daarna wat de volgende stap is.

Heb je de nationaliteit van een land binnen de Europese Unie? Dan moet je ons niets bezorgen. Na je aanvraag voor een Startbedrag, controleren wij jouw verblijfsrecht in de Kruispuntbank (het Rijksregister).

Vond je dit interessant?

Toeslagen

Hoe kan ik een zorgtoeslag aanvragen voor mijn kindje met een beperking?

Elk kind met een specifieke ondersteuningsbehoefte kan een zorgtoeslag aanvragen. Of je recht hebt op een zorgtoeslag en hoeveel die bedraagt, hangt af van drie pijlers:

Pijler 1: de lichamelijke of geestelijke gevolgen

Pijler 2: de impact op het functioneren van het kind (leren, communicatie, mobiliteit, zelfzorg,…)

Pijler 3: gevolgen voor de familiale omgeving

Hoe weet ik of ik recht heb op een zorgtoeslag?

Vraag raad aan de begeleider, het CLB, artsen of verzorgers. Zij kunnen goed inschatten of je al dan niet een zorgtoeslag kan krijgen. Begeleidt een multidisciplinair team je kind? Spreek er dan met hen over.

Verwittig ons wanneer je een onderzoek wenst naar de zorgtoeslag voor je kind. Wij dienen dan een dossier in bij Opgroeien, team Zoë. Hun medisch team onderzoekt de aanvraag, neemt een beslissing en laat dit aan jou en ons weten.

Alle informatie over de zorgtoeslag en hoe je deze moet aanvragen vind je terug op myfamily.be/zorgtoeslag.

Vond je dit interessant?

Ik heb vragen over de behandeling van mijn aanvraag voor een zorgtoeslag. Waar kan ik terecht?

We hebben geen zicht op je aanvraagdossier voor jouw zorgtoeslag. Dat wordt behandeld door team Zoë (Zorgtoeslagevaluatie) van het Agentschap Opgroeien. Met vragen kan je bij hen terecht:

Via e-mail: zoe.info@kindengezin.be

Via het nummer: 02 533 13 41

Ook als je nog geen formulieren ontving voor een (medische) evaluatie kan je contact opnemen met het Agentschap Opgroeien.

Voor alle andere vragen over jouw Groeipakket kan je terecht bij een van onze Groeipakketcoaches.

Vond je dit interessant?

Waarom wordt de sociale toeslag berekend volgens het gezinsinkomen van twee jaar geleden?

De sociale toeslag krijg je als je bruto belastbare gezinsinkomsten lager liggen dan een bepaald grensbedrag.

Voor de berekening van de sociale toeslag gebruiken we de inkomsten van twee jaar geleden omdat deze inkomsten volledig en definitief zijn. Een overzicht van je totale gezinsinkomen krijgen we van de FOD Financiën op basis van je belastingaangifte. De definitieve gegevens over je inkomsten zijn dus pas twee jaar nadien beschikbaar. Je inkomsten van 2019 kennen we dus pas in 2021.

Vond je dit interessant?

Ik heb een laag inkomen, krijg ik (automatisch) een sociale toeslag?

Je hoeft hiervoor niets te doen, makkelijk hé? Je recht op een sociale toeslag wordt automatisch toegekend op basis van de fiscale gegevens van twee jaar terug.

Wanneer je een Groeipakket ontvangt voor je kinderen, kan je in aanmerkingen komen voor de sociale toeslag:

  • Als je gezinsinkomen lager ligt dan €31.605,89 bruto belastbaar per jaar
  • Als je minstens 3 kinderen hebt, waarvan minstens 1 kind geboren is na 31/12/2018, en het gezinskomen lager ligt dan €62.424,00 bruto belastbaar per jaar.

Meer informatie over het bedrag en de toekenning vind je terug op myfamily.be/sociale-toeslagen.

Vond je dit interessant?

Wie ontvangt de sociale toeslag bij een scheiding?

Wij kijken naar de officiële gezinssituatie.

  • Wonen de ouders niet samen? Dan gaan we uit van co-ouderschap oftewel een gelijkmatig verdeelde huisvesting. Dat wil zeggen dat de kinderen afwisselend en even lang bij beide ouders verblijven. In dit geval verdelen we de sociale toeslag eerlijk tussen de ouders. We bekijken het bedrag en het effectieve recht bij beide ouders apart binnen hun nieuw (samengesteld) gezin.
  • Kozen jullie niet voor co-ouderschap? Bezorg ons dan het vonnis. Dat kan per mail naar info@myfamily.be of per post naar MyFamily, Brouwersvliet 4 bus 3, 2000 Antwerpen. Wij kijken op basis daarvan hoe we de sociale toeslag verdelen.

Meer informatie vind je terug op myfamily.be/uit-elkaar.

Vond je dit interessant?

Schooltoeslag

Betaalt MyFamily ook een schooltoeslag voor studenten in het hoger onderwijs?

Neen, wij berekenen enkel de schooltoeslag voor leerlingen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Als je kinderen hoger onderwijs volgen, dan kan je een studietoelage (schooltoeslag) aanvragen via de FOD Onderwijs.

Vond je dit interessant?

Wat moet ik doen om de schooltoeslag (studietoelage) te ontvangen?

Krijg je al een Groeipakket? Dan moet je niets doen. Je krijgt de schooltoeslag automatisch op je rekening als je recht op hebt. Je krijgt deze toeslag jaarlijks tussen september en december.

Sinds het schooljaar 2019-2020 betalen wij zelf de schooltoeslag uit voor kinderen tot en met het secundair onderwijs en voor de opleiding HBO5 verpleegkunde.

Woon je in Wallonië, Brussel of in het buitenland maar studeer je in Vlaanderen? Dan moet je een aanvraag indienen via dit formulier.

Let wel: De studietoelage voor het hoger onderwijs verloopt nog steeds via dienst onderwijs.

Alle informatie over de voorwaarden en bedragen vind je op deze pagina terug.

Vond je dit interessant?

Waarom wordt de schooltoeslag (studietoelage) berekend volgens het gezinsinkomen van twee jaar geleden?

De schooltoeslag krijg je als je bruto belastbare gezinsinkomsten lager liggen dan een bepaald grensbedrag.

Voor de berekening van de sociale toeslag gebruiken we de inkomsten van twee jaar geleden omdat deze inkomsten volledig en definitief zijn. Een overzicht van je totale gezinsinkomen krijgen we van de FOD Financiën op basis van je belastingaangifte. De definitieve gegevens over je inkomsten zijn dus pas twee jaar nadien beschikbaar. Je inkomsten van 2019 kennen we dus pas in 2021.

Vond je dit interessant?

Studenten

Mijn kind verblijft en/of studeert in het buitenland. Wat met mijn Groeipakket?

Als je kind (tijdelijk) in het buitenland verblijft, dan kan je toch recht hebben op Groeipakket. Neem best eens een kijkje op de pagina “Buitenland”. Daar vind je alle situaties en je mogelijk recht op Groeipakket terug.

Vond je dit interessant?

Mijn kind gaat studeren. Geven alle hogere studies recht op een Groeipakket?

Volgt je kind hoger onderwijs in een in België erkende organisatie? Dan blijf je een Groeipakket krijgen op voorwaarde dat je kind nog geen 25 jaar is.

Je kind moet ingeschreven zijn in een erkende instelling voor hoger onderwijs voor minstens 27 studiepunten of in een diplomajaar zitten. Een diplomajaar is het academiejaar waarin studenten hun diploma kunnen behalen.

Vond je dit interessant?

Mijn kind kan niet naar school. Heb ik nog recht op een Groeipakket?

Als je kind niet naar school kan door een langdurige ziekte of specifieke ondersteuningsbehoeftes, dan heb je toch recht op een Groeipakket. Laat ons dit zo snel mogelijk weten. Misschien heb je ook recht op een bijkomende zorgtoeslag.

Wordt je kind ziek tijdens het schooljaar? Dan krijg je maximaal tot het einde van de zomervakantie van het volgende schooljaar een Groeipakket. Je moet dan wel een bewijs van ziekte voorleggen.

Is je kind langer dan zes maanden ziek? Dan moet een dokter van de Vlaamse Overheid via een medisch onderzoek die afwezigheid bevestigen. Het resultaat van dit onderzoek bepaalt of je nog een Groeipakket krijgt.

Was je kind tijdens het vorige schooljaar niet ziek, maar kon het zich bij het begin van het nieuwe schooljaar niet inschrijven omwille van ziekte? Dan contacteer je ons best. Het zou kunnen dat je kind toch nog recht heeft op het Groeipakket.

Volgt je kind wegens ziekte minder dan 17 lesuren per week en kan je een attest van de behandelende arts voorleggen waarin staat dat je kind niet meer lesuren mag volgen? Dan krijg je een Groeipakket.

Schrijft je kind zich in de loop van een schooljaar voor minder dan 17 uren in na een ziekteperiode? Dan ontvang je voor het lopende schooljaar een Groeipakket. Bezorg ons een attest van de behandelende arts waarop staat dat je kind zich niet voor meer dan 17 lesuren per week kan inschrijven.

Vond je dit interessant?

Mijn kind werkt als jobstudent. Heeft dit invloed op mijn Groeipakket?

Om hun bank- of spaarrekening aan te vullen, willen veel jongeren wel wat bijverdienen tijdens hun studies. De jongere krijgt sowieso kinderbijslag tot de maand van zijn 18de verjaardag. Tot dan heeft een studentenjob dus geen invloed op de bedragen van het Groeipakket.

Daarna en tot zijn 25ste verjaardag, kan de student beperkt werken én toch verder een Groeipakket ontvangen onder bepaalde voorwaarden. Lees meer over werken als student.

Vond je dit interessant?

Schoolverlaters

Mijn kind stopt met studeren en gaat werken. Heb ik nog recht op een Groeipakket?

Schoolverlaters hebben nog 12 maanden recht op een Groeipakket. Je hoeft je niet meer in te schrijven bij de VDAB als werkzoekende om je Groeipakket te krijgen. Maar we raden je wel aan om dit te doen. Zo’n inschrijving is namelijk belangrijk om een uitkering te kunnen krijgen!

Begint je kind te werken? Zolang hij of zij in de periode van 12 maanden minder dan 80u per maand werkt als werknemer, minder dan 475u per jaar werkt als jobstudent en niet is aangesloten als zelfstandige in hoofdberoep, blijf je een Groeipakket krijgen.

Tip: Laat ons weten wanneer je kind werkt via info@myfamily.be. Wij kijken dan na of je kinderbijslag blijft krijgen. En zo vermijden we dat je nadien centjes moet terugbetalen.

Lees meer over schoolverlaters.

Vond je dit interessant?

Plaatsingen

Mijn kind is geplaatst in een pleeggezin. Wie ontvangt het Groeipakket?

Pleegzorg brengt MyFamily als uitbetaler van jouw Groeipakket op de hoogte van de plaatsing. Als een kind in een pleeggezin terechtkomt, krijgt het pleeggezin de kinderbijslag.

Bovendien kan een pleegkind een extra zorgtoeslag krijgen. Lees meer over de pleegzorgtoeslag.

Vond je dit interessant?

Mijn kind is geplaatst in een instelling. Wie ontvangt het Groeipakket?

Als je kind in een instelling verblijft, dan betalen we 2/3de  van de kinderbijslag voor het kind aan de instelling of het agentschap dat verantwoordelijk is voor de plaatsing. De rest van het bedrag (1/3de dus) kunnen we betalen aan de begunstigde(n), een specifieke persoon of op een geblokkeerde rekening op naam van het kind. Dat is afhankelijk van de situatie van het kind. Op basis van de ontvangen gegevens van de instelling zal jouw Groeipakketcoach het nodige doen in jouw dossier.

Vragen over het Groeipakket bij een verblijf in een instelling? Contacteer een Groeipakketcoach.

Vond je dit interessant?

Klacht of feedback MyFamily

Nog vragen over je Groeipakket?

Aarzel niet om ons te contacteren via mail, telefoon, .. Wij helpen je graag.

Contacteer ons

Vond je dit interessant?

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: